woensdag 13 mei 2015

Sinds vorige week ben ik bezig met mestonderzoeken op wormeieren. Het heeft toch flinke voordelen, dat ik dat nu zelf kan doen. Dus ik ben nog steeds erg blij, dat ik die cursus vorig jaar gedaan heb. Het is het beste de mest zo vers mogelijk te onderzoek, en dat kan ik nu heel erg letterlijk nemen. Vooral in de warmere jaargetijden is het daardoor veel betrouwbaarder. Als je de mest namelijk niet helemaal vers kunt onderzoeken, dan moet het eigenlijk koel bewaard worden. Maar als je het met de post op moet sturen, dan is dat niet haalbaar, terwijl het dan ook nog eens een dag onderweg is.
Bovendien zou ik graag van alle paarden tegelijk de mest opsturen, en ook dat is bijna niet haalbaar (of eigenlijk helemaal niet) nu de paarden dag en nacht buiten lopen. Je moet dan een paard net zien mesten, om te weten welke bult mest van wie is. Waarschijnlijk zou ik dan een dag lang bezig zijn met observeren, of misschien zelfs nog wel langer. Doordat ze niet in een rechthoekige weide lopen, maar op het u-vormige pad, lukt het nooit alle paarden ineens in het vizier te hebben.
Maar gelukkig hoef ik er nu niet zo op gefixeerd te zijn. Ik heb constant een aantal plastic zakjes bij me, en als ik iemand zie mesten, dan pak ik er met een plastic zakje één bal bij weg, om dat binnen hooguit 2 uren te kunnen checken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten